گروه اموزشی علوم آزمایشگاهی

نام دوره و تعریف رشته

 

کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی Bachelor of sciences in laboratory  

رشته علوم آزمایشگاهی، یکی از رشته های علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن ضمن آشنایی با تجهیزات و تکنیک های آزمایشگاهی و نیز فراگیری اصول و روش های تشخیص آزمایشگاهی انواع نمونه های بیولوژیک، مهارت کافی را در جهت بکارگیری این فنون در ارائه خدمات آزمایشگاهی به منظور تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه کسب خواهند نمود.

تاریخچه و سیر تکامل دوره در جهان و ایران:

 

رشته علوم آزمایشگاهی که به نام مدیکال تکنولوژی در دانشگاه های جهان آموزش داده می شد در سال1976 توسط National Credentialing Agency به Medical Laboratory Sciences (MLS) تغییر نام یافت. در حال حاضر این رشته به نام های Medical Laboratory Sciences و یا Clinical Laboratory Sciences  در سراسر دنیا وجود دارد.

در ایران دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال 1347 در دانشگاه های تهران و شیراز، اصفهان، تبریز، اهوازو... تاسیس گردید و بعد از انقلاب فرهنگی به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در آمد. تا سال 1386 مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاه ه ارائه می گردید. با توجه به پیشرفت های دانش پزشکی و توسعه تجهیزات و فناوری مربوطه و به منظور ارتقاء توانایی های دانش آموختگان، ضرورت تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته احساس گردید و برنامه آموزشی " دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی" در سال 1386 تهیه و تدوین شد و از سال 1387 کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی جایگزین دوره کاردانی شده است.

 

 

جایگاه شغلی دانش آموختگان

 

دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی علاوه بر رشد شخصیتی و تفکر علمی که طی دوره آموزش کسب نموده اند قادر خواهند بود آزمایشات بالینی تحقیقاتی و خدمات وابسته را در مراکز زیر بعنوان کارشناس انجام دهند.

1- آزمایشگاه های تشخیص بالینی

2- آزمایشگاههای مراکز بهداشتی

3- انستیتوها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی

4- کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی

5- شرکتهای پخش فراورده های بیولوژیک و آزمایشگاهی

6- آزمایشگاههای پزشکی قانونی

7- آزمایشگاههای سازمان انتقال خون.

 

فلسفه رشته (ارزش ها و باورها)

 فلسفه اصلی تدوین این برنامه درسی تربیت نیروی انسانی کارشناس در رشته علوم آزمایشگاهی، بر اساس وظایف حرفه ای تعریف شده و معین در جامعه است. بطوری که اصول اساسی تعلیم و تربیت که شامل رشد شخصیتی و افزایش قدرت تفکر و شایستگی حرفه ای و ایجاد مهارتهای یادگیری مداوم را در دانش آموختگان برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب در برداشته باشد و به اخلاق حرفه ای در برقراری ارتباطات اجتماعی بین کارمند و پزشک و بیمار آشنایی کامل داشته و به اجرای تمام الزامات اخلاقی مقید باشد.

در این برنامه تعلیمات عمومی و اختصاصی لازم به دانشجویان داده شده تا علاوه بر رعایت اامانت داری در حفظ نمونه و نیز رازداری در ارائه نتایج از عهده انجام آزمایشها در کمال صحت و دقت در آزمایشگاههای بهداشتی و بالینی برایند.

 

در بازنگری این برنامه ، بر ارزشهای زیر تاکید می شود:

تعامل حرفه ای ئ همکاری تیمی ، اخلاق حرفه ای ، مهارت گرایی ، عملگرا بودن ، جامع نگری ، جامعه نگری و سلامت محوری

 

 چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی

با توجه به بستر رو به پیشرفت آزمایشگاه های بالینی و بهداشتی، در ده ساله آینده ضمن تاکید بر یادگیری فعال و کسب مهارت های مرتبط جدید همراه با نوآوری و خلاقیت، دانش آموختگان توانمند این رشته در انجام خدمات آزمایشگاهی تمام آزمایشگاه ها از جدیدترین تکنیک های روز برای ارائه خدمات مطلوب استفاده نمایند.

 

ماموریت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی

رسالت این دوره، تربیت نیروهای توانمند، مسولیت پذیر با دانش کافی، مهارت و رفتار حرفه ای جهت عملکرد موثر در طیف وسیعی از خدمات آزمایشگاهی است

.

پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان:

دانش آموختگان این دوره باید قادرباشند با استفاده از انواع تجهیزات، کیت ها و روش های مختلف آزمایشگاهی و تکنیک های رایج در حوزه های مختلف علوم آزمایشگاهی شامل بیوشیمی، خون شناسی، بانک خون، باکتری شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، انگل شناسی، ایمنی شناسی و خدمات آزمایشگاهی را با صحت و دقت کافی ارائه نموده و نتایج را ثبت و گزارش نمایند.

اهداف کلی

هدف این دوره آموزشی، تربیت کارشناس علوم آزمایشگاهی است که بتواند در آزمایشگاه های بالینی و بهداشتی با دانش اختصاصی که آموخته اند و با به کار گیری دستگاه های الکترونیک، آزمایشات مختلف را روی خون، دیگر مایعات و اساج بدن انجام دهند. اطلاعات و نتایج بدست آمده از این آزمایشات، پزشک را در تشخیص بیماری، روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری خواهد نمود. نظر به اینکه این رشته دائماً در حال تغییر و توسعه است، فارغ التحصیلان این رشته باید به نحوی آموزش ببینند که دانش و مهارت کافی جهت به کارگیری تکنولوژی جدید را داشته باشند.

 

 

 

 

 شرایط و نحوه پذیرش دانشجو

 

بر اساس آزمون سراسری و به صورت متمرکز می باشد.

 

 

  رشته مشابه در خارج از کشور

 

در تعداد زیادی از دانشگاههای معتبر جهان این رشته به نامهای Medical Laboratory SciencesوSciences Clinical Laboratory وجود دارد.

 

 

آینده تحصیلی

 

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی می توانند در هریک از شاخه های مرتبط با رشته مانند بیوشیمی – خون شناسی – ایمنی شناسی – باکتری شناسی – میکروب شناسی – انگل شناسی – ویروس شناسی – قارچ شناسی – سم شناسی – بیو تکنولوژی و... در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکترای تخصصی (Ph.D ) ادامه تحصیل دهند.

 

 

  طول دوره و ساختار آن

 

متوسط طول دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی 4 سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی کاردانی کارشناسی پیوسته و نا پیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است.

 

 

  تعداد واحدهای درسی

 

دروس عمومی:         24 واحد

دروس پایه:               27 واحد

دروس اختصاصی:      63   واحد

کارآموزی در عرصه:  16 واحد

 

جمع واحد: 130 واحد

 

   تاريخچه گروه علوم آزمايشگاهی دردانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

  اولين دوره پذيرش دانشجو در مقطع کاردانی دوره های شبانه و روزانه رشته علوم آزمايشگاهی در سال 1370 انجام شد. از ابتدای سال 1387 مقطع کاردانی حذف و جای خود را به کارشناسی پيوسته علوم آزمايشگاهی ودوره علوم ازمایشگاهی ناپیوسته  داد . اکنون اين رشته در مقاطع کارشناسی پيوسته (طول متوسط دوره 4 سال) و مقطع ناپیوسته (طول دوره دو سال )در دانشکده پيراپزشکی ارائه می شود

روز علوم آزمايشگاهي

در ايران روز ۳۰ فروردين به عنوان روز علوم آزمايشگاهي ( روز بزرگداشت حكيم جرجاني ) ناميده شده است . 

 

  مدير گروه :

حسن یوسفی دره در

 


معرفی پرسنل